مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهم السلام

یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ کُونُوا مَعَ الصّادقین (ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‌اید! از خدا بپرهیزید و با صادقان باشید) توبة/١١٩

مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهم السلام

یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ کُونُوا مَعَ الصّادقین (ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‌اید! از خدا بپرهیزید و با صادقان باشید) توبة/١١٩

مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهم السلام

بُرَید گوید: از امام باقر (علیه السلام) درباره قول خدای عزوجل که می‌فرماید «‌اتَّقُوا اللَّهَ وَ کونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ‌» پرسیدم؟
حضرت فرمودند: « مقصود ماییم » .
مرحوم کلینی/اصول کافی ج 1/ص 208

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

؟! قاضی عبدالجبار معتزلی و شیخ مفید شیعه[مناظره عالمانه و مؤدبانه] ؟!

🔹 جادلهم بالتی هی أحسن

أنه بینما القاضی ذات یوم فی بغداد ومجلسه مملوء من علماء الفریقین إذ حضر الشیخ المفید قدس‌سره وجلس فی صف النعال،

آن زمانی که قاضی عبدالجبار معتزلی در بغداد حضور داشت و جلسه ای داشت که در آن علماء فراوانی شرکت کرده بودند از تمامی فرقه ها، که در آن جلسه شیخ مفید (قدس سره) حاضر شد و در کنار کفش ها آخر مجلس نشست،

ثم قال للقاضی : إن لی سؤالا فان أجزت بحضور هؤلاء الائمة؟

سپس شیخ مفید به قاضی عبدالجبار گفت: من سوالی دارم اگر اجازه بدهید در حضور این بزرگان مطرح کنم ؟

فقال القاضی : سل.

قاضی عبدالجبار گفت : بپرس

فقال : ما تقول فی هذا الخبر الذی ترویه طائفة من الشیعة (من کنت مولاه فعلی مولاه) أهو مسلم صحیح عن النبی صلى‌الله‌علیه‌وآله یوم الغدیر؟

شیخ مفید گفت: در مورد این خبری که طائفه شیعیان نقل میکنند (من کنت مولا فعلی مولاه=هرکس من مولای او هستم پس علی مولای اوست)نظرتان چیست؟ آیا این خبر قطعی و صحیح است از پیغمبر صلّی الله علیه و آله در روز غدیر؟

فقال : نعم خبر صحیح

قاضی عبدالجبار گفت: بله خبر صحیحی است

فقال الشیخ : ما المراد بلفظ المولى؟

شیخ مفید گفت: منظور از لفظ «مولی» چیست؟

قال : هو بمعنى أولى ،

قاضی عبدالجبار گفت: لفظ مولی بمعنای «اولویت و سرپرستی» است

قال: فما هذا الخلاف والخصومة بین الشیعة والسنة؟

شیخ مفید گفت: پس اگر روایت صحیح است ، این اختلاف بین شیعه و سنی چیست ؟

فقال القاضی : أیها الاخ هذه روایة وخلافة أبی بکر درایة ، والعادل لا یعادل الروایة بالدرایة

قاضی گفت: ای برادر «من کنت مولاه فعلی مولاه» روایت و نقل است ، در حالیکه خلافت أبوبکر درایة «جمع شدن مردم پیرامون او» است ، و انسان منصف یک نقل را با اجتماع مردم که بطور قطع از آن مطلع هستیم برابری نمیدهد!

فقال الشیخ : ما تقول فی قول النبی صلى‌الله‌علیه‌وآله (حربک حربی وسلمک سلمی)؟

پس شیخ مفید گفت: درباره گفتار پیغمبر صلّی الله علیه و آله که فرممود (دشمن تو دشمن من است و دوست تو دوست من است علی) چه میگویی؟

قال القاضی : الحدیث صحیح،

قاضی گفت: حدیث صحیحی است

فقال : ما تقول فی أصحاب الجمل؟

شیخ مفید گفت: درباره اصحاب جنگ جمل -که بر علی علیه السلام خروج کردند- چه می گویی؟

فقال القاضی : أیها الاخ إنهم تابوا

قاضی عبدالجبار پاسخ داد: ای برادر آنها توبه کردند از عمل خویش

فقال الشیخ : أیها القاضی الحرب درایة والتوبة روایة وأنت قررت فی حدیث الغدیر ان الروایة لا تعارض الدرایة ،

پس شیخ مفید گفت: ای قاضی ، جنگ و خروج آنان درایت است -بطور قطع به ما رسیده و اجتماع آنان را دیده- ولی توبه کردن آنها نقل و احتمال است ، و خود شما -قاضی- در حدیث غدیر اقرار کردید که روایت توانایی مقابله با درایت را ندارد !

 - در نتیجه : اصحاب جمل دشمن پیغمبر هستند و کافر که بر امام زمان خویش خروج کردند و احتمال توبه آنها منتفی است -

فبهت القاضی ولم یحر جوابا ووضع رأسه ساعة ثم رفعه وقال من أنت؟!

پس قاضی عبدالجبار مبهوت ماند و پاسخی برای جواب نیافت ، و سر خود را پایین انداخت و دقایقی را فکر کرد سپس سر خود را بالا آورد و گفت : تو کیستی که استدلال کردی ؟!

قال : خادمک محمد بن محمد بن النعمان الحارثی

شیخ مفید گفت: محمد بن محمد بن نعمان حارثی هستم

فقام القاضی وأجلسه فی مجلسه على مسنده وقال : أنت «المفید» حقا،

قاضی عبدالجبار از مکان خودش بلند شد و شیخ مفید را در صدر مجلس که جایگاه خود قاضی عبدالجبار بود نشاند و گفت : حقیقتاً که لقب مفید برازنده شماست

فانقبض فرق المخالفین وتغیرت وجوه علماء المجلس وهمهموا فلما ابصر القاضی ذلک منهم

پس از دیدن چنین صحنه ای -که قاضی عبدالجبار مکان خودش را به شیخ مفید داد و مورد احترام او قرار گرفت- چهره علماء مخالفین -عامه- درهم شد و تغییر کرد و شروع کردن با یکدیگر صحبت کردن و همهمه ای برپا شد ، قاضی عبدالجبار این عملکرد علماء حاضر در مجلس را که دید

قال : أیها الفضلاء إن هذا الرجل ألزمنی وأنا عجزت عن جوابه فان کان عندکم جواب عما ذکره فقولوا حتى اجلسه فی مجلسه الاول، فسکتوا وتفرقوا ،

قاضی گفت: ای کسانی که اهل فضل و علم هستید! این مرد -شیخ مفید- با من مناظره ای کرد و بر من غالب شد و من از پاسخگویی به آن ناتوان هستم ، اگر در میان شما کسی هست که جوابی دارد، بلند شود و جواب خود را بگوید تا این مرد را در جایگاه اول خودش -در آخر مجلس- بنشانم ، پس همه ی علماء ساکت شدند و متفرق شدند

فوصل خبر المناظرة إلى عضد الدولة فأرسل إلى المفید (ره) وأحضره وسأله عما جرى

خبر مناظره شیخ مفید و قاضی عبدالجبار به اطلاع حاکم وقت عضد الدوله رسید ، پس به دنبال شیخ مفید فرستاد و او را احضار کرد و ماجرا را از او پرسید

فأخبره فأکرمه غایة الاکرام وأمر له بجوائز عظام ، وارکبه مرکبا حسنا وکان فرسا محلى بالزینة ، وأمر له بوظیفة تجری علیه.

پس شیخ مفید ماجرا را برای حاکم نقل کرد ، و حاکم عضد الدولة نیز به پاس تشکر و قدر دانی از شیخ مفید ، در نهایت حد اکرام او را تکریم کرد و هدایای بزرگی به شیخ تقدیم نمود و مرکبی هموار و خوب در اختیار شیخ قرار داد که اسبی بود زین شده و به شیخ منصبی داد که بر آن عمل کند.

تهذیب  الأحکام نویسنده : شیخ الطائفة    جلد : 0  صفحه : 11

http://yon.ir/6bdG1

و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۷ ، ۲۱:۱۸
أبـونور

* اطلاعات آمـاری قیام سیدالشهداء علیه السلام * 3

🔹  آمار اصحاب امام حسین(علیه السلام)

* روز عاشورا

1. مشهورترین و پرگوینده‌ترین قول، ۷۲ نفر است. ابومِخنَف به نقل از ضحاک بن عبدالله مشرقی، یاران امام حسین(علیه السلام) را در روز عاشورا ۷۲ نفر (۳۲ نفر سواره و ۴۰ پیاده) نوشته است:

و لما أصبح الحسین علیه السّلام یوم الجمعة عاشر محرّم-و فی روایة: یوم السبت-عبأ أصحابه، و کان معه اثنان و ثلاثون فارسا و أربعون راجلا ...

مقتل الحسین علیه السلام نویسنده : موفق بن احمد خوارزمی جلد : 2  صفحه : 6

http://yon.ir/8TNcJ

2. گزارش حصین بن عبدالرحمن از سعد بن عبیده که یاران امام(علیه السلام) را نزدیک به ۱۰۰ نفر دانسته است :

... قَالَ سَعْدٌ: وَإِنِّی لَأَنْظُرُ إِلَیْهِمْ، وَإِنَّهُمْ لَقَرِیبُ مِائَةِ رَجُلٍ، فَفِیهِمْ مِنْ صُلْبِ عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ خَمْسَةٌ أَوْ سَبْعَةٌ، وَعَشَرَةٌ مِنَ الْهَاشِمِیِّینَ، ...

 تاریخ الاسلام - ت تدمری نویسنده : الذهبی، شمس الدین جلد : 5  صفحه : 15

http://yon.ir/wpH9S

3. مسعودی نویسنده کتاب اثبات الوصیه ۶۱ نفر نوشته است:

... و روی ان عدتهم فی ذلک الیوم کانت واحدا و ستین رجلا ...

اثبات الوصیة نویسنده : المسعودی، علی بن الحسین  صفحه : 166

http://yon.ir/sHWSC

4. سید محمد کرکی حائری و مرحوم مجلسی در بحار جلد45 صفحه 4 (بنابر روایتی) ۱۱۴ نفر نوشته اند :

ثمّ إنّ الحسین علیه‌السلام عبّأ أصحابه وکان ذلک الیوم یوم عاشوراً ، وکان معه اثنان وثلاثون فارساً وأربعون راجلاً ، وفی روایة اُخرى : إثنان وثمانون راجلاً ، فجعل على میمنته زهیر بن القین ، وعلى میسرته حبیب بن مظاهر ، ودفع اللواء إلى أخیه العبّاس ، وثبت الحسین علیه‌السلام مع أهل بیته فی القلب ...

تسلیة المُجالس وزینة المَجالس نویسنده : الکرکی الحائری، السید محمد  جلد : 2  صفحه : 275

http://yon.ir/IlJDK

* گزارش ۷۲ نفر به اعتبار قدمت و اعتبار منابع و نیز کثرت ناقلان آن، قابل اعتمادتر است.

* ترکیب قبیله‌ای یاران امام حسین(علیه السلام)

یکی از محققان معاصر، فهرستی ۱۰۴ نفره از ترکیب قبیله‌ای شهدای بنی هاشم و غیر آنان از آغاز نهضت به شرح ذیل آورده است:

  • 1. هاشمیان و موالی آنان (با احتساب مسلم بن عقیل) : ۲۶ نفر
  • 2. اسدیان : ۷ نفر
  • 3. هَمْدانیان: ۱۴ نفر
  • 4. مَذْحِجیان: ۸ نفر
  • 5. انصار: ۷ نفر
  • 6. بَجَلیان و خثعمیان: ۴ نفر
  • 7. کِنـدِه: ۵ نفر
  • 8. غِفاریان: ۳ نفر
  • 9. کلبیان: ۳ نفر
  • 10. اَزْدیان: ۷ نفر
  • 11. عبدیان: ۷ نفر
  • 12. تیمیان: ۷ نفر
  • 13. طائی ها: ۲ نفر
  • 14. تغلبیان : ۵ نفر
  • 15. جُهَنیان: ۳ نفر
  • 16. تمیمیان: ۲ نفر
  • 17. افراد متفرقه: ۳ نفر

المقصد الأول : فی آل أبی طالب بن عبدالمطلب و موالیهم ، من أنصار الحسیـن علیه السلام ...

إبصار العین فی أنصار الحسین علیه السلام نویسنده : السماوی، الشیخ محمد  صفحه : 49 به بعد

http://yon.ir/gQRV2

مِن اللهِ توفیق

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۷ ، ۲۱:۵۵
أبـونور

* اطلاعات آمـاری قیام سیدالشهداء علیه السلام * 2

🔹  آمار اصحاب امام حسین(علیه السلام)

 در کربلا (پیش از عاشورا)

1. عمّار دهنی به نقل از امام باقر(علیه السلام) یاران امام حسین(علیه السلام) را هنگام ورود به کربلا ۱۴۵ نفر (۴۵ نفر سواره و ۱۰۰ نفر پیاده) ذکر کرده است:

و کان عبید اللَّه قد جهّز الجیش لملاقاته، فوافوه بکربلاء، فنزلها و معه خمسة و أربعون نفسا من الفرسان و نحو مائة راجل، فلقیه الحسین و أمیرهم عمر بن سعد بن أبی وقّاص، و کان عبید اللَّه ولّاه الری، و کتب له بعهده علیها إذا رجع من حرب الحسین ...

الإصابة فی تمییز الصحابة نویسنده : العسقلانی، ابن حجر جلد : 2  صفحه : 71

http://yon.ir/pR5Ha

2. برخی مورخان ۸۹ نفر نوشته‌اند، با این توضیح که ۵۰ نفر اصحاب امام، ۲۰ نفر از از سپاه دشمن (که به امام پیوستند) و ۱۹ نفر از اهل بیت امام (علیهم السلام) :

... وَقُتلَ أَصْحَابُهُ حَوْلَهُ، وَکَانُوا خَمْسِیْنَ، وَتَحوَّلَ إِلَیْهِ مِنْ أُوْلَئِکَ عِشْرُوْنَ ...

وَکَانَ الحُسَیْنُ فِی خَمْسِیْنَ رَجُلاً، مِنْهُم تِسْعَةَ عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ.

 سیر اعلام النبلاء - ط الرساله نویسنده : الذهبی، شمس الدین جلد : 3  صفحه : 298 و 300

http://yon.ir/F2ZA3

3. یعقوبی اصحاب و اهل بیت امام را ۶۲ یا ۷۲ نفر گزارش کرده است:

... فلقی الحسین بموضع على الفرات یقال له کربلاء و کان الحسین فی اثنین و ستین، أو اثنین و سبعین رجلا من أهل بیته و أصحابه ...

تاریخ الیعقوبی نویسنده : احمد بن ابی یعقوب  جلد : صفحه : 243

http://yon.ir/0h6sX

4. مسعودی تنها مورخی است که آمار اصحاب امام را هنگام روانه شدن به کربلا به همراه سپاه حرّ، ۵۰۰ سوار و حدود ۱۰۰ پیاده نوشته است - و مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۷۴. گزارش مسعودی را نقل کرده‌اند، اما به جای ۵۰۰ سوار، ۱۰۰۰ سوار نوشته‌اند :

وقال المسعودی فی کتاب مروج الذهب فعدل الحسین إلى کربلاء وهو فی مقدار ألف فارس من أهل بیته وأصحابه ونحو مائة راجل فلم یزل یقاتل حتى قتل صلوات الله علیه ...

بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسی  جلد : 45  صفحه : 74

http://yon.ir/3wpia

* از مجموع گزارش‌های دیگر، این نتیجه را می‌توان گرفت که یاران امام بین ۷۰ تا ۹۰ نفر بوده‌اند.

مِن اللهِ توفیق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۷ ، ۱۱:۱۸
أبـونور

* اطلاعات آمـاری قیام سیدالشهداء علیه السلام *

🔹  مدت حرکت امام

قیام امام حسین (علیه السلام) از روزی که بیعت با یزید را نپذیرفت تا روز عاشورا ۱۷۵ روز به طول انجامید که از این زمان، ۱۲ روز در مدینه و ۴ ماه و ۱۰ روز در مکه و ۲۳ روز در راه مکه تا کربلا و ۸ روز در کربلا (دوم تا دهم محرم) سپری شد. داد

تعداد منزل‌ های بین راه

امام حسین (علیه السلام) ۱۸ منزلگاه میان مکه و کوفه (حدود ۴۳۰ کیلومتر) را برای رسیدن به کربلا پشت سر گذاشت. فاصله میان هر دو منزلگاه بین ۳ تا ۵ فرسخ (۱۶ تا ۲۷ کیلومتر) بود.

🔹  آمار اصحاب امام حسین(علیه السلام)

متاسفانه هیچ شیوه‌ای برای دست یافتن به آمار دقیق و حقیقی یاران امام حسین(علیه السلام)، وجود ندارد و مستندات و مدارک دست اول یعنی شاهدان عینی تعداد یاران امام(علیه السلام) را گوناگون نقل کرده‌اند و نیز در ثبت و ضبط نام افراد در منابع تاریخ و حدیث، از نظم و قاعده مشخصی پیروی نشده است و گاه یک نفر به اعتبار اسم، کنیه، نام پدر یا مادر و یا حتی با مشخصات تیره و تبار، به چند شکل ثبت شده است و از سوی دیگر تعداد یاران امام حسین(علیه السلام) در همه مراحل قیام، ثابت نبوده، بلکه عده‌ای از کاروان امام جدا و عده‌ای به آن می‌پیوستند.

با توجه به آنچه گفته شد برای آنکه تا حد امکان، گزارش روشنی در این باره ارائه شود، آمار اصحاب امام(علیه السلام) در چهار مقطع زمانی و مکانی از مراحل قیام، بررسی و ارائه می‌شود:

 هنگام خروج از مدینه

بسیاری از منابع، هیچ سخنی از تعداد همراهان امام(علیه السلام) به میان نیاورده‌اند.

فخرج علیه السلام من تحت لیلته - وهی لیلة الاحد لیومین بقیا من رجب - متوجها نحو مکة ومعه بنوه واخوته وبنو أخیه وجل أهل بیته إلا محمد بن الحنفیة - رضوان الله علیه - ...

الإرشاد نویسنده : الشیخ المفید جلد : 2  صفحه : 34

http://yon.ir/l5dSz

تنها رقمی که در این باره وجود دارد، در روایت شیخ صدوق از امام صادق(علیه السلام) است که در آن تعداد یاران و اهل بیت همراه امام حسین(علیه السلام) هنگام خروج از مدینه، ۲۱ نفر گزارش شده است :

ثم سار فی أحد وعشرین رجلا من أصحابه وأهل بیته، منهم أبو بکر بن علی، ومحمد بن علی، وعثمان بن علی، والعباس بن علی

الأمالی نویسنده : الشیخ الصدوق  صفحه : 217

http://yon.ir/leXM6

 

هنگام خروج از مکه

1. ابن سعد و ابن عساکر تعداد همراهان امام(علیه السلام) را ۶۰ نفر از کوفیان و ۱۹ نفر از بنی هاشم (مرد، زن و کودک) نوشته‌اند:

بعث أهل العراق إلى الحسین الرسل والکتب یدعونه إلیهم فخرج متوجها إلى العراق فی أهل بیته وستین شیخا من أهل الکوفة ...

تاریخ مدینة دمشق نویسنده : ابن عساکر  جلد : 14  صفحه : 212

http://yon.ir/Ei599

2. ابن اعثم، خوارزمی، محمد بن طلحه شافعی، اربلی و ابن صباغ مالکی همراهان امام(علیه السلام) را هنگام خروج حضرت از مکه ۸۲ نفر نوشته اند :

.. و خرج من مکة یوم الثلاثاء وهو یوم الترویة الثامن من ذى الحجة ومعه اثنان وثمانون رجلا من أهله وشیعته وموالیه ...

کشف الغمة نویسنده : ابن أبی الفتح الإربلی جلد : 2  صفحه : 253

http://yon.ir/fva8i

3. ابن قتیبه دینوری و ابن عبد ربه از زبان مسلم بن عقیل هنگام شهادتش (که مصادف با زمان خروج امام(علیه السلام) از مکه بوده) همراهان امام حسین(علیه السلام) از زن و مرد را، ۹۰ نفر نوشته‌اند:

...إن الحسین ومن معه وهم تسعون بین رجل وامرأة ...

الإمامة و السیاسة - ت الزینی  نویسنده : ابن قتیبه دینوری  جلد : 2  صفحه : 5

http://yon.ir/pk3C5

4. ابن کثیر، همراهان امام(علیه‌السلام) را نزدیک به ۳۰۰ نفر نوشته است :

... و قد تجهز الحسین من الحجاز إلى العراق، فتحمل بأهله ومن أطاعه وکانوا قریبا من ثلثمائة...

البدایة و النهایة- دار احیاء التراث عربی  نویسنده : ابن کثیر جلد : 6  صفحه : 259

http://yon.ir/E1oSr

[01]

___________

 مِن اللهِ توفیق

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۷ ، ۲۱:۵۶
أبـونور

؟!آیـا در کوفـه  [هنگام ورود اسرا] کسـی به دفاع اهل بیت قد عَلـَم کرد ؟!

🔹  عبدالله بن عفیف ازدی

در دوران أمیرالمؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام

وی از اصحاب امام علی علیه السلام بود؛ و در جنگ‌های جمل و صفین حضور داشت؛ او در جنگ جمل چشم چپش را و در جنگ صفین چشم راستش را در رکاب حضرت علی علیه السلام از دست داد

 فوثب عَبْد اللَّهِ بْن عفیف الأزدی ثُمَّ الغامدی وَکَانَ شیعیا وکانت عینه الیسرى ذهبت یوم الجمل والیمنى یوم صفین، وَکَانَ لا یفارق المسجد الأعظم

انساب الاشراف نویسنده : البلاذری    جلد : 3  صفحه : 210

http://yon.ir/59FIj

___________

 واقعه عاشورا

 پس از شهادت امام حسین علیه السلام، عبیدالله بن زیاد در کوفه به منبر رفت و در نکوهش اهل بیت علیهم السلام سخن گفت؛ 

«الحمد لله الذی اظهر الحق و اهله، و نصر امیرالمؤمنین یزید بن معاویه و حزبه، و قتل الکذاب ابن الکذاب، الحسین بن علی و شیعته

خدای را سپاس که حق و اهلش را ظاهر کرد، امیرالمومنین یزید بن معاویه و حزبش را یاری کرد و دروغگو پسر دروغگو - حسین بن علی و پیروانش - را کشت»

هنوز سخن ابن زیاد تمام نشده بود که عبدالله بن عفیف اعتراض کرد. و گفت:

«یا بن مرجانة، ان الکذاب ابن الکذاب أنت و ابوک و الذی ولاک و أبوه، یا بن مرجانة، أتقتلون أبناء النبیین، و تکلمون بکلام الصدیقین

إی پسر مرجانه! دروغگو پسر دروغگو تویی، پدرت، کسی که تو را داد و پدرش. ای پسر مرجانه آیا فرزندان پیامبر را می‌کُشی و در مقام صدیقان قرار می‌گیری و سخن می‌گویی؟

تاریخ الأمم و الملوک نویسنده : الطبری، ابن جریر جلد: 5  صفحه : 459

http://yon.ir/u2UOM

 

إی ابن زیاد دستور داد او را دستگیر کنند. او با سردادن شعار طایفه‌اش (یا مبرور)، آنها را به کمک فراخواند، بستگانش او را از مجلس بیرون بردند. شب هنگام اطرافیان ابن زیاد خانه‌اش را محاصره کردند.[۴] وی نابینا بود اما دخترش صفیه او را به جنگ راهنمایی می‌کرد.[۵] او را دستگیر کرده و نزد عبیدالله بن زیاد بردند پس از گفت‌و‌گویی بین آن دو، به دستور ابن زیاد گردنش را زدند و بدنش را در کناسه کوفه در جایی به نام سبخه به دار آویختند.

انساب الاشراف نویسنده : البلاذری    جلد : 3  صفحه : 210

http://yon.ir/M6Xtw

مِن اللهِ توفیق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۷ ، ۱۵:۰۳
أبـونور

13 محــرم [61 هجری] چه گـذشت ؟! ... 

🔹 ورود اسرای اهل البیت علیهم السلام به زندان کوفه و مجلس ابن زیاد

مصیبت عُظمی :

محضر حضرت شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه،روضه خوان،روضه خواند، این  نقل معروف از زبان مراجع فعلی است، آقایان در آن مجلس بودند، مرحوم آیت الله مروارید در مشهد میفرمود:

این روضه خوان یه جمله گفت، مرحوم شیخ عمامه شو برداشت گذاشت زمین و به روضه خوان گفت بسه دیگه روضه نخوان!

چی گفت مگه؟!

گفت: "و دخلت زینب علی ابن زیاد" همین!

آشیخ اجازه نداد دیگه روضه خوان روضه بخواند،ایشون میفرمود تا غروب همه داشتیم گریه میکردیم.

*

*

*

روی قلب همه ما پرده کشیدن و إلا اگه حقیقت این مجلس رو می دیدیم ، همه مون جان میدادیم.

آجرک الله یا صاحب الزمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۷ ، ۱۵:۲۵
أبـونور