مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهم السلام

یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ کُونُوا مَعَ الصّادقین (ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‌اید! از خدا بپرهیزید و با صادقان باشید) توبة/١١٩

مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهم السلام

یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ کُونُوا مَعَ الصّادقین (ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‌اید! از خدا بپرهیزید و با صادقان باشید) توبة/١١٩

مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهم السلام

بُرَید گوید: از امام باقر (علیه السلام) درباره قول خدای عزوجل که می‌فرماید «‌اتَّقُوا اللَّهَ وَ کونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ‌» پرسیدم؟
حضرت فرمودند: « مقصود ماییم » .
مرحوم کلینی/اصول کافی ج 1/ص 208

۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

#پاسخ_به_شبهات

 

🔰 پاسخ به یکی از شبهات روز وهابیت:

 

آنان میگویند :

چرا در ماجرای کتک خوردن صدیقه شهیده سلام الله علیها توسط اراذل و اوباش قریش حضرت  امیرمؤمنان مولاعلی فاتح خیبر با این شجاعتی که در جنگها داشت صبر کرد و دفاع نکرد؟

 

➖♦♦️♦♦♦➖

✅ پاسخ شیعه:

 

(البته ناگفته نماند همین وهابیون ، مسئله شهادت حضرت زهرا که میاد وسط حضرت علی میشود کَننده در خیبر ، فاتح خیبر صاحب شجاعت غیرقابل وصف ، اما در روزهای عادی که میشود همین دشمنان تمام این فضایل مولا علی رو تضعیف میکنن!! ! اما بگذریم)

 💠اولاً: امیرالمؤمنین علی علیه السلام : از همسر خویش دفاع نمودند و حتی خلیفه دوم رو هم بر زمین زدند ؛

ولی به خاطر عمل به وصیت رسول خدا صلی الله علیه و آله صبر نمودند و او را رها کردند:

 

از منابع شیعی:

 

👈فوَثَبَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِیبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ👉

 

📚 کتاب سلیم ابن قیس الهلالی صفحه 568

 
🔍 #اسکن_کتاب:

http://l1l.ir/12c3

 و


از منابع اهل سنت:

👈حضرت زهرا فریادزد : یا ابتاه!  علی، ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید .

📚تفسیر آلوسی ج 1 ص124

 

🔹 وخود حضرتش تصریح میفرمایند: اگر ۴۰ یاور داشتم دست به شمشیر می‌بردم:


http://lib.eshia.ir/70632/1/155

 

🔍 #اسکن_کتاب:

 

🔹روایات فراوانی از طریق شیعه و اهل سنت مبنی بر وصیت رسول خدا به صبر به امیرالمؤمنین نقل شده است؛

 

پس امیرالمومنین به فرمان رسول الله عمل کرد که او را از این لحظه خبر داده بود و فرمان داده بود که صبر پیشه کند یعنی حضرت علی علیه السلام مامور به صبر بودند طبق وصیت پیامبر

 

📚خصائص ‏الأئمه ، سید رضی، ص 73

 

به این نمونه های دیگر هم دقت کنید:

 

از منابع اهل سنت:

 

📚 مجمع الزوائد ومنبع الفوائد/ نور الدین الهیثمی/ جلد : 7  صفحه : 234

 

 

🔹از منابع شیعی:

 

کتاب سلیم بن قیس الهلالی نویسنده : سلیم بن قیس الهلالی    جلد : 1  صفحه : 134

 

🔍 #اسکن_کتاب:

 

 

لینک از کتابخانه شیعی(فقاهت):

 

http://lib.eshia.ir/70632/1/134

 

🔻پس امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این صبر ، کاملا امر الهی را تمکین نموده اند.

 

 ✔✔ دقت فرمایید که هر جا حضرت امیر علیه السلام امر به صبر شده بودند، صبر نمودند؛✔✔

ولی وقتی آن ملعون ها گفتند : نبش قبر می کنیم و بر دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نماز می‌خوانیم،

امام علیه‌السلام لباس رزم پوشیدند؛ به کنار بقیع تشریف آوردند؛

و خطاب به همۀ آن رجاله ها فرمودند: «اگر دست به یکی از این صورت قبر ها بزنید زمین را از خونتان سیراب خواهم کرد. «لاسقین الارض من دمائکم.»

دومی فضولی کرد؛

و حضرت آن ملعون را بر زمین کوبیدند.

 

این قصه که در متون عامه هم آمده است نشان می دهد که حضرت مطابق امر خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله عمل میفرمودند.

📚دلائل الامامه-طبری-ص46

http://lib.eshia.ir/15165/1/137/%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%82%D9%8A%D9%86

📚 بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد : 43  صفحه : 171

http://lib.eshia.ir/71860/43/171
____________

 

💯 حال به این فرازهای زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله توجه کنید:

 

یکی از پاسخ‌ها به طراحین این شبهه ،  رفتار رسول خدا در مکه و صبوری‌های آن حضرت در برابر کتک زدن زنان مسلمان توسط مشرکان قریش است؛

 

👈در جریان به شهادت رسیدن سمیه همسر یاسر و مادر عمار علیهم رحمه الله که رسول الله بر ابوجهل هیچ اقدامی نکرد

📚الإصابه فی تمییز الصحابه، ابن حجر عسقلانی، ج 7، ص 712

 

کتک خوردن کنیزکان بی‌پناه توسط خلیفهء دوم که در آن زمان غرق در شرک و بت پرستی بود و...

☑ همچنین شکسته شدن سر صدیقه طاهره سلام الله علیها در مکه توسط ایادی ابوجهل ؛

می‌تواند دلیل دیگری برای لزوم صبوری در هنگام عدم قدرت کافی و کم بودن یار و یاور باشد.

 

🔰 بر اساس روایتی که ابن اسحاق از ابو اسحاق سبیعی نقل کرده است، یکی از ایادی و مأموران ابو جهل سر صدیقه شهیده سلام الله علیها را در مکه شکسته است:

 

🔴 نا یونس عن یونس بن عمرو عن أبیه قال: 👈🏻شجَّ غُلامٌ مِنْ قُرَیْشٍ فَاطِمَهَ بِنْتَ رَسُوْلِ اللّه صلى الله علیه وآله وَهِیَ غَادِیَهٌ فَنَادَتْ یا آلَ عَبْدِ شَمْسٍ فَخَرَجَ أبو سُفْیَانَ وَخَرَجَ أبُو جَهْلٍ فَقَالَ یَا أبَا سُفْیانَ! هَذهِ یَدَیَّ فَرَجَعَ.

 

🔵 غلامی از قریش، سر فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله را که سر صبح بیرون آمده بود، شکست.

آن حضرت فریاد زد، ای آل عبد شمس!. ابو سفیان و ابو جهل بیرون آمدند .

ابو جهل گفت: این ابو سفیان این شخص مأمور من بوده است!

 

📚سیره ابن إسحاق (المبتدأ والمبعث والمغازی)، ج۱، ص ۲۶۵

 

🔗 #اسکن_کتاب:

 

❓سؤال این جاست که چرا رسول خدا صلی الله علیه وآله در این ماجرا دخالت نکردند و از ابو جهل انتقام نگرفتند؟

 آیا نعوذ بالله غیرت و شجاعت نداشتند ، یا مصلحت اسلام و مسلمین و آینده نگری آن حضرت باعث شد که در برابر شکسته شدن سر دختر نازدانه‌اش شکیبایی کنند؟‌

 

#پاسخ_به_شبهات

 

🔴 اللهم العن الجبت و الطاغوت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

🔺کانال #الصـادقیـــن_علیهــم_السلام🔻

https://t.me/al_sadeghein

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۶ ، ۱۶:۰۵
أبـونور

 #قرآن_و_اهل_بیت

#تفسیر_مختصر

 

💡 #هجوم به خانه وحی ، #شهادت حضرت محسن علیه السلام و حضرت فاطمه علیهاالسلام بهمراه مستند : 💡

👈 اشاره به آیه‌ای از قرآن در #شأن حضرت محسن علیه السلام و بیان تاویل زیبای آن 👉

_________________

🔻فقال المفضل للصادق (علیه السلام):

یا مولای! ما فی الدموع من ثواب؟ قال: ما لا یحصى، إذا کان من محقّ. فبکى المفضل طویلا ویقول: یا بن رسول اللّه! إن یومکم فی القصاص لأعظم من یوم محنتکم.

فقال له الصادق (علیه السلام) :

و لا کیوم محنتنا بکربلاء و إن کان یوم السقیفة وإحراق النار على باب أمیر المؤمنین والحسن وفاطمة والحسین وزینب وأم کلثوم (علیهم السلام) وفضه وقتل محسن بالرفسة أعظم وأدهى و أمرّ، لأنه أصل یوم العذاب.

قال المفضل: یا مولای أسأل؟

قال: سل یا مفضل

قال: یا مولای! ما تقول فی قوله تعالى: «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» ؟

قال: یا مفضل! تقول العامة أنها فی کل جنین من أولاد الناس قتل مظلوما؟ قال: نعم یا مولای، هکذا یقول أکثرهم.

🔻قال الصادق (علیه السلام) :

ویلهم! من أین لهم هذا؟ و الآیة فی الکتاب خاصة لنا وفینا، و هو قوله - تقدّس اسمه -: «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» ، و الموؤدة إنما هو المحسن، لأنه منا و فینا؛ قال اللّه تعالى: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‌» ، والمؤودة إنما هو اسم من المودّة، فمن أین إلى کل جنین من أولاد الناس، و هل فی المودّة و القربى غیرنا؟

📎 #اسکن_کتاب در پیوست : 👇👇


 

📚 #الموسوعة_الکبرى عن فاطمة الزهراء(ع) - إسماعیل الأنصاری الزنجانی ج 11 - ص264

 

⚫ مفضل به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد:

ای مولای من در اشک ریختن چقدر ثواب نهفته است؟...

امام علیه السلام فرمود: قابل شمارش نیست اگر سزاوار باشد ...

سپس مفضل گریه بسیار زیادی کرد و میگفت :یابن رسول الله همانا روز شما در قصاص (هجوم به خانه وحی) بزرگتر و سخت تر بود یا در روز سختتان در کربلا ؟...

امام علیه السلام فرمودند :

هیچ روزی مانند مصیبت کربلا که بر ما وارد شد نیست ، هر چند روز سقیفه و آتش زدن درب خانه امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین و حضرت زینب و حضرت ام کلثوم و فضه و قتل حضرت محسن علیهم السلام با لگد بزرگتر و سخت تر و تلخ تر بود چرا که آن اصل روز عذاب بود .

 

مفضل گفت : سوالی دارم!

امام علیه السلام فرمود : بپرس

 

 مفضل گفت : یا مولای من چه میفرمایید درباره قول حق تعالی : «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»

 

🔍 #لینک_مطالب : 👇👇

http://lib.eshia.ir/86597/11/263

 

🔰 امام علیه السلام فرمود:

ای مفضل عامه میگویند این در خصوص کل جنین ها هست که مظلومانه کشته شدند ؟

مفضل گفت : بله مولای من اکثر آنها این طوری میگویند.

 

🔰امام علیه السلام فرمود :

وای بر آنها چطوری برای خود آیه را تفسیر کردند ؟ و آیه در کتاب به طور خاص برای ما و در حق ماست و آن قول حق تعالی «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» و موؤدة همانا حضرت محسن علیه السلام است چرا که ایشان از ما هستند الله تعالی فرمود : "قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‌"


🔹 و مؤودة همانا اسم از مودة هست چطور برای کل جنین ها است ؟ و آیا مودة جز برای غیر از ما است ؟

🔴 اللهم العن الجبت و الطاغوت

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

🔺کانال #الصـادقیـــن_علیهــم_السلام🔻

https://t.me/al_sadeghein

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۶ ، ۱۶:۲۷
أبـونور


✳️ #تصریح شیخ ‌الإسلام #العلامه_محمد_باقر_المجلسی -رضوان الله علیه- به [#تواتر] روایات 🔴 #شهادت_سیده_النساء_فاطمه -علیها السّلام-

👆👆👆




ثم إن هذا الخبر یدل على أن فاطمة صلوات الله علیها کانت شهیدة وهو من المتواترات وکان سبب ذلک أنهم لما غصبوا الخلافة وبایعهم أکثر الناس بعثوا إلى أمیر المؤمنین علیه‌السلام لیحضر للبیعة ، فأبى فبعث عمر بنار لیحرق على أهل البیت بیتهم وأرادوا الدخول علیه قهرا ، فمنعتهم فاطمة عند الباب فضرب قنفذ غلام عمر الباب على بطن فاطمة علیها‌السلام فکسر جنبیها وأسقطت لذلک جنینا کان سماه رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله محسنا ، فمرضت لذلک وتوفیت صلوات الله علیها فی ذلک المرض.

👇👇👇
http://lib.eshia.ir/27875/5/318
👇👇👇
مشاهده و عضویت در کانال مجموعه :
👇👇👇
https://t.me/al_sadeghein

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۱۴:۴۱
أبـونور

ما هر چه داریم، از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داریم. در این باره روایات متعددی هست. خدا اول تاریکی را خلق کرد. در قرآن هم اول، اسم شب را می برد، بعد اسم روز را . در دعاها هم اول اسم شب آمده است. بعد اسم روز .

خدا اول، تاریکی را خلق کرد؟ لذا ملائکه عاجز شدند و عرض کردند: «پروردگارا! عنایتی»؛ نور حضرت زهرا علیها السلام جلوه کرد و همه جا روشن شد.




روایت زیر را مطالعه نمائید :

ـ من کتاب ریاض الجنان لفضل الله بن محمود الفارسی بحذف الاسانید عن أنس بن مالک قال : بینا رسول الله (ص) صلى صلاة الفجر ثم استوى فی محرابه کالبدر فی تمامه فقلنا : یا رسول الله إن رأیت أن تفسر لنا هذه الآیة قوله تعالى : « اولئک مع الذین أنعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء والصالحین[النساء : ٦٨] »
فقال النبى ص : أما النبیون فأنا ، وأما الصدیقون فعلی بن أبی طالب ، وأما الشهداء فعمی حمزة ، وأما الصالحون فابنتی فاطمة وولداها الحسن والحسین.

فنهض العباس من زاویة المسجد إلى بین یدیه ص وقال : یارسول الله ألست أنا وأنت وعلی وفاطمة والحسن والحسین من ینبوع واحد؟ قال ص : وما وراء ذلک یا عماه؟ قال : لانک لم تذکرنی حین ذکرتهم ، ولم تشرفنی حین شرفتهم.

فقال رسول الله ص : یاعماه أما قولک أنا وأنت وعلی والحسن والحسین من ینبوع واحد فصدقت ، ولکن خلقنا الله نحن حیث لا سماء مبنیة ولا أرض مدحیة ولا عرش ولا جنة ولا نار کنا نسبحه حین لا تسبیح ونقدسه حین لا تقدیس ، فلما أراد الله بدء الصنعة فتق نوری فخلق منه العرش فنور العرش من نوری ، ونوری من نور الله وأنا أفضل من العرش.

ثم فتق نور ابن أبی طالب فخلق منه الملائکة ، فنور الملائکة من نور ابن أبی طالب ونور ابن أبی طالب من نور الله ونور ابن أبی طالب أفضل من الملائکة وفتق نور ابنتی فاطمة منه فخلق السماوات والارض فنور السماوات والارض من نور ابنتی فاطمة ونور فاطمة من نور الله ، وفاطمة أفضل من السماوات والارض ، ثم فتق نور الحسن فخلق منه الشمس والقمر فنور الشمس والقمر من نور الحسن ونور الحسن من نور الله ، والحسن أفضل من الشمس والقمر ، ثم فتق نور الحسین فخلق منه الجنة والحور العین فنور الجنة والحور العین من نور الحسین ، ونور الحسین من نور الله ، والحسین أفضل من الجنة والحور العین.

ثم إن الله خلق الظملة بالقدرة فأرسلها فی سحائب البصر ، فقالت الملائکة : سبوح قدوس ربنا ، مذ عرفنا هذه الاشباح ما رأینا سوءا فبحرمتهم إلا کشفت ما نزل بنا فهنالک خلق الله تعالى قنادیل الرحمة وعلقها على سرادق العرش فقالت : إلهنا لمن هذه الفضیلة وهذه الانوار؟ فقال : هذا نور امتی فاطمة الزهراء ، فلذلک سمیت امتی الزهراء لان السماوات والارضین بنورها ظهرت وهی ابنة نبیی وزوجة وصییی وحجتی على خلقی ، اشهدکم یاملائکتی أنی قد جعلت ثواب تسبیحکم و تقدیسکم لهذه المرأة وشیعتها إلى یوم القیامة.فعند ذلک نهض العباس إلى علی بن أبی طالب وقبل ما بین عینیه وقال : یا علی لقد جعلک الله حجة بالغة على العباد إلى ، یوم القیامة.


📓 بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث /    جلد : 25  صفحه : 16-17


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۹۶ ، ۱۷:۲۷
أبـونور