یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ کُونُوا مَعَ الصّادقین (ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‌اید! از خدا بپرهیزید و با صادقان باشید) توبة/١١٩

  • /

    مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهمـ السلـام

  • /

    مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهمـ السلـام

  • /

    مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهمـ السلـام

  • /

    مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهمـ السلـام

  • /

    مجموعه فرهنگی {الصـادقـِین} علیهمـ السلـام

یزید ، در دیدگاه غزالی و جواز لعن او توسط علماء اهل سنت

‌‌🎙 #کلیپ_صوتی
📸 #مستندات_تصویری

#اهل_سنت_لطفا_تأمل_کنند

⚠️ عنوان :
دیدگاه ابو حامد محمد #غزالی درباره #یزید :
او یزید رو مومن می داند   و #لعن او را #جایز نمی شمرد 😱.

📸 #پوستر


👈 إن قیل هل یجوز لعن یزید لأنه قاتل الحسین أو آمر به قلنا هذا لم یثبت أصلاً فلا یجوز أن یقال إنه قتله أو أمر به ما لم یثبت فضلاً عن اللعنة لأنه لا تجوز نسبة مسلم إلى کبیرة من غیر تحقیق ...

https://goo.gl/V8k6F7

📚إحیاء علوم الدین نویسنده : أبو حامد الغزالی جلد : 3  صفحه : 125


وقد أفتى الإمام أبو حامد الغزالی، رحمه الله تعالى...فإنه سُئل عمن صرّح بلعن یزید: هل یحکم بفسقه أم هل یکون ذلک مرخصاً فیه وهل کان مریداً قتل الحسین، رضی الله عنه، أم کان قصده الدفع وهل یسوغ الترحم علیه أم السکوت عنه أفضل؟
فأجاب:
لا یجوز لعن المسلم أصلاً، ومن لعن مسلماً فهو الملعون ... حرمة المسلم أعظم من حرمة الکعبة بنص النبی، صلى الله علیه وسلم. ویزید صح إسلامه، وما صح قتله الحسین، رضی الله عنه، ولا أمره لا رضاه بذلک، ومهما لم یصح ذلک منه لا یجوز أن یظن ذلک به فإن إساءة الظن بالمسلم أیضاً حرام ...
‼️ ومن لعنه کان فاسقاً عاصیاً لله تعالى ... وأما الترحم علیه جائز، بل هو مستحب، بل هو داخل فی قولنا فی کل صلاة (اللهم اغفر للمؤمنین والمؤمنات) ، فإنه کان مؤمناً والله أعلم؛ کتبه الغزالی.‼️

https://goo.gl/gxVFtC

 📚وفیات الاعیان نویسنده : ابن خلکان جلد : 3  صفحه : 288-289

🔰 #استاد_معاونیان

👇لینک دانلود👇
https://goo.gl/abwg2Y

⏳ #مدت_کلیپ : 3 دقیقه و 24 ثانیه
📥 #حجم : 3.37 مگابایت

⚠️ نظر یکی از بزرگان اهل تسنن در مورد شخصیت " #یزید "

➖▪️¤🔎📚🔍▪️¤➖

شمس الدین #ذهبی (از استوانه های علمی اهل سنت) :

✍️..یزید بن معاویة #شرابخوار ، #ناصبی و دولتش را با #قتل_امام_حسین (علیه السلام) آغاز کرد.

⬅️ 👈قلْتُ👉: کَانَ قَوِیّاً، شُجَاعاً، ذَا رَأْیٍ، وَحَزْمٍ، وَفِطْنَةٍ، وَفَصَاحَةٍ، وَلَهُ شِعْرٌ جَیِّدٌ، 👈وکَانَ نَاصِبِیّاً👉 ، فَظّاً، غَلِیْظاً، جَلْفاً، 👈یتَنَاوَلُ المُسْکِرَ، وَیَفْعَلُ المُنْکَرَ افْتَتَحَ دَوْلَتَهُ بِمَقْتَلِ الشَّهِیْدِ الحُسَیْنِ، وَاخْتَتَمَهَا بِوَاقِعَةِ الحَرَّةِ👉 ، فَمَقَتَهُ النَّاسُ، وَلَمْ یُبَارَکْ فِی عُمُرِه.

⬅️ من می گویم :
یزید فردی قوی ، شجاع ، صاحب رأی و تصمیم و فطانت و فصاحت بود و خوب شعر می گفت ، همچین او ناصبی ، تند خو ، خشن و بد عُنُق بود ، و همواره مشروب می نوشید و اعمال زشت مرتکب می شد.
حکومت او با قتل حسین شهید آغاز و با واقعه حَرّة به پایان رسید ؛ به این دلیل مردم از او نفرت داشتند و در طول زندگانی اش خیر ندید . و بعد از حسین افراد متعددی بر او خروج کردند ...

📸 #اسکن_کتاب

📚 الکتاب : سیر أعلام النبلاء ؛ ج: 4 ، ص: 37 ، المؤلف : شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی (المتوفى : 748هـ) ، المحقق : مجموعة من المحققین بإشراف الشیخ شعیب الأرناؤوط ، الناشر : مؤسسة الرسالة ، الطبعة : الثالثة ، 1405 هـ / 1985 م ، عدد الأجزاء : 25 (23 ومجلدان فهارس)

https://goo.gl/feCiiD 🌐


 یکی از علمای بزرگ اهل تسنن #وجوب_لعن بر #یزید را با استناد به آیات قرآن اثبات می کند:
👓 لطفا در عنوان کتاب او و آیات مستند او توجه کنید!

➖▪️¤🔎📚🔍▪️¤➖

✍️...علمای زیادی از اهل تسنن ، لعن بر یزید را جایز می دانند ؛

👤... یکی از بزرگان اهل تسنن که با استناد به آیات قرآن کریم 📖 جواز لعن بر یزید را صادر می کند :
#ابن_الجوزی (۵۱۰-۵۹۷ ھ۔ق) ، حنبلی مذهب است ؛

🔻او در کتاب خود با عنوان: "الرد علی المتعصب العنید المانع من لعن یزید" (ردیه بر متعصب عنودی که مانع از لعن یزید است) ،
با استناد به آیات فراوانى ، وجوب لعن یزید را اثبات می کند ، از جمله :

1️- و الّذینَ یَنقُضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ میثاقِهِ وَ یَقطَعونَ ما أمَرَ الله بِهِ أن یوصَلَ وَ یُفسِدونَ فی الأرضِ اؤلئکَ لَهُمُ اللَعنَةُ وَ لَهُم سوءُ الدّارِ .(۲۵/رعد)

🔸آنان که پس از پیمان بستن عهد خدا شکستند و هم آنچه خدا امر به پیوند آن کرده، بگسستند و در روی زمین فساد و فتنه برانگیختند اینان را لعن خدا و منزلگاه عذاب دوزخ ، نصیب است.

2️- و مَن یَقتُل مُؤمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤهُ جَهَنَّمَ خالِداً فیها وَ غَضِبَ الله عَلَیهِ وَ لَعَنَهُ وَ أعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظیماً .(٩٣/نساء)

🔸هر کس مومنی را به عمد بکشد مجازات او آتش جهنم است که در آن جاوید معذب خواهد بود خدا بر او خشم و لعن کند و عذابی بسیار شدید مهیا سازد.

3️- إنَّ الّذینَ یَکتُمونَ ما أنزَلنا مِنَ البَیِّناتِ وَ الهُدی مِن بَعدِ ما بَیَّنّاهُ لِلنّاسِ فی الکِتابِ اؤلئک یَلعَنُهُمُ الله وَ یَلعَنُهُم الّلاعِنونَ .(بقره/۱۵۹)

🔸آن گروه که آیات و ادلّهء واضحه را که برای هدایت خلق فرستادیم کتمان نموده ، پس از آنکه برای مردم در کتاب آسمانی بیان کردیم ، آنها را خدا لعن می کند و جن و انس و ملک نیز لعن می کنند .

وی همچنین می نویسد :

🔲 #احمد_بن_حنبل به فرزندش می گوید :
چرا لعن نشود کسی که خداوند او را در کتابش لعن کرده است⁉️

فرزندش می پرسد :
خداوند در کجای کتابش یزید را لعن کرده است؟

احمد بن حنبل ، آیات ۲۱ و ۲۲ سورهء محمد را می خواند :

⏹ فهَل عَسَیتُم إن تَوَلَّیتُم أن تُفسِدوا فی الأرضِ وَ تُقَطِّعوا أرحامَکُم * اؤلئک الّذینَ لَعَنَهُمُ الله فَأصَمَّهُم وَ أعمی أبصارهم.

🔸شما اگر از فرمان خدا روی بگردانید یا در زمین فساد و قطع رحم کنید باز هم امید نجات دارید ؟! * اینان کسانی هستند که خدا آنها را لعنت کرده و گوش و چشمشان را کر و کور گردانید .

آنگاه احمد بن حنبل می پرسد :

آیا فسادی بالاتر از قتل هست ؟ (آن هم قتل کسی که مودت او اجر رسالت است و سید جوانان اهل بهشت است)

➖▪️¤🔎📚🔍▪️¤➖
📸 #پوستر:
نظر تامل برانگیز "تفتازانی" یکی دیگر از عالمان اهل سنتِ موافقِ لعن بر یزید خواهد آمد👇



👈او علت مخالفت برخی از علمای اهل تسنن با لعن یزید را چنین میداند:

...از آنجا که جواز بر لعن یزید ، به بالا و بالاتر ( #خلیفه_اول_و_دوم) نیز سرایت میکند و این مطابق با نظر شیعیان است ، پس لعن بر یزید را جایز نمی دانند...🤔

🔴 اللهم العن الجبت و الطاغوت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺کانال #الصـادقیـــن_علیهــم_السلام🔻
https://t.me/al_sadeghein

دیدگاه ها [ ۰ ]
هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی