تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ کُونُوا مَعَ الصّادقین (ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‌اید! از خدا بپرهیزید و با صادقان باشید) توبة/١١٩


#پاسخ_به_شبهات

⚠️ وهابیون میگویند آیه ﴿26 . الإسراء : وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا﴾ که در مورد اعطای فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها است مکی است ، در صورتیکه ماجرای فدک در مدینه اتفاق افتاده !!!

〰〰🔶🔹 〰〰

✅ یکی از اشکالاتی که وهابیون در خصوص اعطای #فدک به #حضرت_صدیقه سلام الله علیها مطرح میکنند ،
قول #ابن_کثیر دمشقی است که این عالم اهل سنت روایت اعتراف اعطای فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها را ذیل آیه 26 سوره اسراء مطرح میکند ؛
و بعد اشکالی بر روایت میکند که بحول الله متعال این اشکال را پاسخ میدهیم !

❌ متن #اشکال ابن کثیر دمشقی :

وَهَذَا الْحَدِیثُ مُشْکَلٌ لَوْ صَحَّ إِسْنَادُهُ، لَأَنَّ الْآیَةَ مکیة، وفدک إِنَّمَا فُتِحَتْ مَعَ خَیْبَرَ سَنَةَ سَبْعٍ مِنَ الهجرة، فکیف یلتئم هذا مع هذا؟

📚 تفسیر ابن کثیر ط- العلمیة نویسنده : ابن کثیر /ج 5 ص 63
______
✅ پاسخ شیعه :

◀️ ابن کثیر نتوانسته است برای #سند_حدیث مشکلی پیدا کند، آن را این گونه زیر سوال برده است:
👈سوره اسراء مکی است و ماجرای فدک در مدینه اتفاق افتاده؛

زحمت پاسخ این بیسوادی ابن کثیر را علمای اهل سنت کشیده اند و تصریح کرده اند که ترتیب جمع قرآن، ترتیب نزول نیست و بسیاری از آیات مکی در سور مدنی هستند ؛
و بلعکس :


📸 #اسکن_کتاب


وَالْآیَاتُ الْمَدَنِیَّاتُ فِی السُّوَرِ الْمَکِّیَّةِ وَالْآیَاتُ الْمَکِّیَّاتُ فِی السُّوَرِ الْمَدَنِیَّةِ

https://goo.gl/qWbMvo

📚 الإتقان فی علوم القرآن نویسنده : السیوطی/ ج1 ص 36

💢 و سیوطی در همین کتاب باب دیگری آورده است به نام:

" النَّوْعُ الثَّانِی عَشَرَ: مَا تَأَخَّرَ حُکْمُهُ عَنْ نُزُولِهِ وَمَا تَأَخَّرَ نُزُولُهُ عَنْ حُکْمِهِ"

یعنی آیاتی که حکمشان قبل از نزول و بعد از نزول بوده است ،

و سیوطی تصریح دارد که  :

🔵 قد یکون النزول سابقاً علی الحکم، قد أفلح من تزکی...نزلت فی زکاة الفطر وأخرج البزار نحوه مرفوعا...لأن السورة مکیة ولم یکن بمکة عید ولا زکاة ولا صوم .

🔴 گاهی اوقات آیه نازل می‌شود اما حکم آیه هنوز نیامده است، و هرکسی که زکات فطره داد رستگار شد این سوره در مکه نازل شده است. در حالی که در مکه عیدی و زکاتی و روزه ای نبود.
https://goo.gl/4NMV1X

 📚الإتقان فی علوم القرآن نویسنده : السیوطی/ج1/ص 132
_______

✅ پس این اشکال ابن کثیر از دو جهت بوده :
1- ابن کثیر بیسواد بوده و این مطلب را در خصوص آیات قرآن  نمیدانسته !
2- میدانسته ولی از روی دشمنی که با #اهل_بیت علیهم السلام داشته، این اشکال را وارد کرده که باز هم مهر تائیدی بر بیسوادی خودش زده است ،

👈 در ادامه برخی از مصادر اهل سنت ، و مدارک اعطای فدک به بانوی دوعالم سلام الله علیها بعد از نزول آیه "وآت ذالقُربى حَقَّه" ارائه خواهد شد:

1- 📚شواهد التنزیل لقواعد التفضیل/ الحاکم الحسکانی /ج1/ص441
📸 #اسکن_کتاب


🔗 #لینک_کتاب

https://goo.gl/ttui7M

2- 📚مسند أبی یعلى الموصلی نویسنده : أبو یعلى الموصلی /ج2/ص334
📸 #اسکن_کتاب


🔗 #لینک_کتاب

https://goo.gl/bUQS1N

3- 📚فتح القدیر للشوکانی نویسنده : الشوکانی/ج3/ص 267
📸 #اسکن_کتاب


🔗 #لینک_کتاب

http://bit.ly/2FVI3wY
➖▪️➖
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺کانال #الصـادقیـــن_علیهــم_السلام🔻
https://t.me/al_sadeghein


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بُرَید گوید: از امام باقر (ع) درباره قول خدای عزوجل که می‌فرماید «‌اتَّقُوا اللَّهَ وَ کونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ‌» پرسیدم؟
حضرت فرمودند: « مقصود ماییم » .
مرحوم کلینی/اصول کافی ج 1/ص 208