فرضیه بی پایه و اساس :

افسانه خان الأمین

 

سؤال : آیا شیعیان پس از نماز سه بار می گویند : «خان الأمین» ؟

پاسخ : آنچه در سؤال آمده است ، حاکی از یک نوع افترا و دروغ بر پیروان اهل بیت (علیهم السلام) است . فردی که این نسبت را به شیعه داده است ـ و ذهن پرسشگر را آلوده ساخته است ـ از ریشه آن آگاه نیست ، توضیح این که:

یهود معتقد بودند که رشته نبوت باید در خاندان یعقوب پیوسته بماند و از این خاندان بیرون نرود ، ولی آنگاه که پیامبر گرامی (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) با دلایل قطعی ظاهر گشت ، به این فکر افتادند که جبرئیل را به خیانت متهم کنند و این شعار را سر دادند : « خان الأمین ! خان الأمین ! خان الأمین ! » یعنی او در وحی الهی خیانت ورزید و به جای آن که نبوت را در فرزندان اسحاق ابقا کند ، به فرزندان اسماعیل منتقل کرده و از همین جهت ، یهود از دشمنان سر سخت جبرئیل امین هست .

فخر رازی در تفسیر خود می نویسد : جامعه یهود ، جبرئیل را فرشته عذاب می نامند ، و درباره او می گفتند : خدا به او دستور داده بود که نبوت را در سلسله فرزندان اسرائیل قرار دهد ولی آن را به فرزندان اسماعیل داد . اتهام جبرئیل به خیانت مربوط به این گروه است که او را به خیانت در عوض کردن محل نبوت متهم کرده و به عللی او را دشمن می داشتند [1] و به دوستی میکائیل تظاهر می کردند .

قرآن در مقام انتقاد از عقیده آنان چنین می فرماید :

« قُلْ مَنْ کانَ عَدُوّاً لِجِبْریل فانّهُ نَزّلَهُ عَلی قَلْبِکَ بإذْنِ اللّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَهُدیً وَبُشْری لِلْمُؤْمِنین » [2]

« بگو هر کس با جبرئیل دشمن باشد [ دشمن خداست ] ، و او مأموری بیش نیست که به اذن خدا قرآن را بر قلب تو نازل کرده ، کتاب های پیشین را تصدیق می کند ، و مؤمنان را هدایت نموده و مایه بشارت است » .

-         اکنون ببینید مطلبی را که یهود با آن بر ضدّ مسلمانان شعار می دادند ، چگونه برخی از افراد بی تقوا و دشمنان وحدت اسلامی ، آن را به شیعه نسبت می دهند و می گویند :

شیعه معتقد است که جبرئیل خیانت کرده و به جای این که علی را به مقام نبوت منصوب کند ، آن را به پیامبر اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) عطا کرده است !

میلیون ها نفر از شیعیان در جهان نماز می گزارند ، و حتی یک نفر از آنان چنین عبارتی را بر زبان نمی آورند ، بلکه همه آنها با بلند کردن دست ها ، سه بار « اللّه اکبر » می گویند و بسیاری از آنان ، حتی از این که چنین اتهامی بر آنان وارد می شود ، بی خبرند .

 

 

 و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین

 

دریافت فایل PDF



[1] - تفسیر کبیر فخر رازی، ج 3، ص 195

[ زعمت الیهود أن جبریل علیه السلام عدونا، أمر أن یجعل النبوة فینا فجعلها فی غیرنا فأنزل الله هذه الآیات.]

[2] - بقره/97.